2020/21

Programm


Wann
Wo
Veranstaltung

12.–25.04.2021
11:00–17:00 Uhr

National Kaohsiung Center for the Arts – Weiwuying, Kaohsiung

Reading Music / 2021 Weiwuying TIFA Contemporary Music Platform

tunings of the world 2.0 #taiwan 

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National Kaohsiung Center for the Arts - Weiwuying

tunings of the world 2.0
#kaohsiung – taiwan

reading music III – VIII at 2021 Weiwuying TIFA Contemporary Music Platform
presented as virtual performances

reading music is a collection of text composition works within the ongoing project tunings of the world 2.0. It explores how composers and musicians reach mutual comprehension without the score as a medium and it further elaborates on the relationship between sound art and space.
Based on the concept of Karlheinz Stockhausen’s »Music for a House«, Studio Acht and KNM Berlin invited six composers from Taiwan, Germany, Argentina, and Mexico in 2019 to create Music for an Opera House, a work tailor-made for the spaces in Weiwuying Opera House. Music for an Opera House is completed after a year of discussion, research, and creative brainstorming. Due to the pandemic, this piece is unable to perform live; however, the challenge of the reality, in fact, spurred the team to go deeper into Stockhausen’s groundbreaking concept of musical composition. KNM thus filmed the experimental results as reading music III – VIII in Berlin. It serves not only as a record of the creating process of Music for an Opera House but also as a way for composers and performers to profoundly present the thinking of musical performing styles put forward by Stockhausen in the last century through unconventional space and the sense of space.

Kaiyi Kao (TWN) – Counterpoint
Carlos Iturralde (MEX) – Elastic semantic transfer
AnA Maria Rodriguez (ARG) – Gold and Silver
Wei-Chih Liu (TWN) – Burst Forth
Fang-Yi Lin (TWN) – Let’s Read Some Poems
Laure M. Hiendl (GER) – Practise

Ensemble KNM Berlin

Rebecca Lenton – voice, flute
Theo Nabicht – voice, bass/double bass clarinet, gongs, mutes, feedback
Matthew Conley – voice, trumpet
Theodor Flindell – voice, violin
Kirstin Maria Pientka – voice, viola
Cosima Gerhardt – violoncello
Jonathan Heilbron – voice, double bass
AnA Maria Rodriguez – filters guests

Weiwuying Academy Ensemble Musicians

Peng-Hui Wang – bassoon, gongs, mutes, feedback
Yu-Ting Huang – piano

Andre Bartetzki, Thomas Bruns – sound, camera
Thomas Bruns – direction

recorded at KNM's Garage 51 | Fahrbereitschaft, November 2020

Tunings of the World 2.0 is a project by the Ensemble KNM Berlin in cooperation with the Goethe-Institut Taipei, the Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan Chennai, Studio Acht Taiwan and Jinju Music Festival (JMF). Funded by the German Federal Cultural Foundation, the Berlin Senate Department for Culture and Europe and the National Culture and Arts Foundation (Taiwan).

01.05.2021
18:00 Uhr

Online – KNM's Garage 51 | FAHRBEREITSCHAFT

Gallery Weekend Berlin

KNM’s Salon #1

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duendar

Samstag, 1. Mai 2021, 18:00 Uhr
Gespräch und Konzert

zu Gast: Emre Dündar
zum Programm Weltoffenes Berlin der Senatsverwaltung für Kultur und Europa

Der türkische Komponist Emre Dündar sammelt seit vielen Jahren klingende Erinnerungen, Sprachaufnahmen und phonetische Besonderheiten unzähliger Dialekte und zum Teil aussterbender Sprachen, die er dann in seiner Musik weiterverarbeitet. Im Gespräch mit ihm werden wir mehr zu der Verbindung von Musik und Sprache in seinem Werk erfahren. Emre Dündar und das Ensemble KNM Berlin arbeiten 2021 im Rahmen des Fellowship-Programms »Weltoffenes Berlin« der Berliner Senatsverwaltung für Kultur und Europa zusammen.

 

Programm

Emre Dündar

Parergon to De Vulgari Eloquentia  2020
für Stimme, Kontrabassklarinette und Zuspielband

Uptalk (UA )2021
für Bassflöte und Bassklarinette

Emre Dündar, Stimme

Ensemble KNM Berlin

Rebecca Lenton, Bassflöte  |  Theo Nabicht, Bassklarinette/Kontrabassklarinette

Moderation: Thomas Bruns, Karin Weissenbrunner
Technik/Klangregie: Andre Bartetzki

Photo: Emre Dündar © Jasper Kettner

22.05.2021
18:00

KNM's Garage 51 | FAHRBEREITSCHAFT (online)

tunings_salon

tunings of the world 2.0 #berlin

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tunings

Gespräch mit Gästen und Komponist*innen des interkulturellen Projekts
tunings of the world 2.0 – plur(e)alities in music

Vor 40 Jahren veröffentlichte R. Murray Schafer sein visionäres Buch »The Tuning of the World«, das entscheidend für ein Verständnis der akustischen Umwelt beitrug und ein Bewusstsein für die klangliche Identität von Orten etablierte.
40 Jahre später fragen wir, wie sich lokal und historisch geprägte klangliche-kulturelle Identitäten in Auseinandersetzung mit dem Standardisierungsdruck einer vernetzten Welt formieren, wandeln und zeitgleich existieren. Oder verlieren?
tunings of the world 2.0 ergänzt also Schafers Hörblick auf die konkrete, akustische Realität durch die plurale Perspektive, der sich heutzutage fast alle Lebensbereiche stellen müssen. Der Untertitel »plur(e)ality« weist auf die nicht mehr aufzulösende Verknüpfung zwischen lokaler und globaler Wahrnehmung sowie singulärer und pluralistischer Realität hin. tunings of the world 2.0 ist so lesbar als eine Sammlung von verschiedenen ästhetischen Ortsbestimmungen und differenten musikalischen Praxen.

Tunings of the World 2.0 ist ein Projekt des Ensemble KNM Berlin in Kooperation mit dem Goethe-Institut Taipei, dem Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan Chennai, Studio Acht Taiwan, Jinju Music Festival (JMF) und Berghain Ostgut GmbH. Gefördert durch die Kulturstiftung des Bundes und mit freundlicher Unterstützung der Berliner Senatsverwaltung für Kultur und Europa und des National Culture and Arts Foundation (Taiwan).

19.06.2021
17:00–22:00 Uhr

FAHRBEREITSCHAFT

Hausmusik

KNM CONTEMPORARIES 2021

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contemp

Ensemble KNM Berlin
soundinitiative – new music ensemble Paris

'stop and go' – Lange Konzertnacht

Garagen und Werkstätten des ehemaligen Fuhrparks des Zentralkomitees der SED: Ungewöhnliche Veranstaltungsorte behausen musikalisch-performative Begegnungen, die das wandernde Publikum auf dem lebendigen Kunst- und Gewerbehof FAHRBEREITSCHAFT in Berlin Lichtenberg entdecken kann. Als Serie erkundet die Zusammenarbeit der Ensembles KNM Berlin, soundinitiative und WESPOKE die Szenen und Aufführungskontexte in Deutschland, Frankreich und in der Schweiz.

Programm

Julio Estrada »solo para uno« (1972)
partitura verbal

Francesco Filidei »Esercizio di pazzia I« (2012)
4 performers (for balloon players)

Vladimir Gorlinsky »Neues Werk« (2021, UA)

Winnie Huang »Tick Tock iiiiii« (2021, UA)
4 performers

Julie Desprairies / Santiago Díez-Fischer »El fondo del agua« (2011)
baritone saxophone, bass flute & 2 dancers

Hanna Hartman »Termite Territory« (2019)
for 5 cardboard players

Andy Ingamells / Maya Verlaak »Tape piece« (2012)
For two performers with masking tape, clear tape and gaffer tape

Rebecca Saunders »Bite« (2016)
bass flute & electronics

Simon Steen-Andersen »Study for String Instrument #3« (2011)
for cello and video

Martin Schüttler »absolut return + ALPHA« (2015)'
für Ensemble und Live-Elektronik

Ensemble KNM Berlin
Rebecca Lenton, Flöte | Theo Nabicht, Kontrabassklarinette | Matthew Conley, Trompete | N.N., Posaune | Michael Weilacher, Schlagzeug | N.N., Keyboard | Theodor Flindell, Violine | Kirstin Maria Pientka, Viola | Cosima Gerhardt, Violoncello | Jonathan Heilbron, Kontrabass

soundinitiative – new music ensemble Paris
Shao Wei Chou, flutist & performer  |  Joshua Hyde, sax & Performer and artistic direction |  Winnie Huang, violin & performer  |  Franco Venturini, clavier & performer |  Benjamin Soistier, percussion & performer |  Gwen Rouger, piano, performer & artistic direction