MUSIC FOR …

Berlin – Mexico City 2021


a house + a street

MUSIC FOR a house + a street
5. + 6. November 2021
jeweils 20 Uhr
FAHRBEREITSCHAFT – teilelager

MUSIC FOR … arbeitet als vierteiliges Musikprojekt mit den unterschiedlichen akustischen und sozialen Qualitäten von Räumen in Berlin und Mexiko. Das Modul MUSIC FOR a house + a street nimmt eine Sammlung von Textkompositionen als Grundlage, mit denen Komponist*innen und Musiker*innen aus mehreren Kulturen eine musikalische Verständigung abseits der traditionellen Notation erforschen. Das »passing through« mit zwölf Auftragskompositionen ist episodenhaft im teilelager der FAHRBEREITSCHAFT zu erleben.

Programm

Julio Estrada – solo para uno 1972

Bumki Kim – Repeat! 2021
Version für Video

Christopher Hobbs – Walk Event
Version für Video und Live-Version

Carlos Iturralde – Elastic semantic transfer 2020

Pia Palme – Zellwärts 2021
ein Stück über das Werden und Vergehen für ein bis acht Spieler*innen

Francesco Filidei – Esercizio di pazzia II 2014
per quartetto (4 Performer*innen)

Yi-De Chen – Transmission 2021
für Flöte, Klarinette, Trompete, Violine und Violoncello

Chao-Ming Tung – Swell 2021
Kammermusik für 4 Musiker*innen

 

Ensemble KNM Berlin & Gäste
Rebecca Lenton, Flöten | Theo Nabicht, Kontrabass- und Bassklarinette | Matthew Conley, Trompete | Theodor Flindell, Violine | Kirstin Maria Pientka, Viola | Cosima Gerhardt, Violoncello | Jonathan Heilbron, Kontrabass

 

Tickets (8 / 12 € pro Tag)
Abendkasse: ab 19 Uhr
Ticketshop: www.xing-events.com/MUSICFOR

FAHRBEREITSCHAFT – teilelager
Herzbergstraße 40–43, 10365 Berlin (Tram M8: Herzbergstr./Industriegebiet)

un bosque

MUSIC FOR un bosque
Casa del Lago UNAM | Cultura UNAM
Espacio Sonoro & Foro Alicia Urreta
Mexico City

26 + 27 November 2021


Works by Julio Estrada, Francesco Filidei, Leslie García and AnA Maria Rodriguez

Programme

AnA Maria Rodriguez
in nature alone are forms (2021)
concert installation for six musicians, nineteen gongs and electronics
(Espacio Sonoro & Foro Alicia Urreta)

Julio Estrada
solo para uno (1972)
partitura verbal
(Espacio Sonoro & Foro Alicia Urreta)

Francesco Filidei
Esercizio di pazzia II (2012)
for 4 performers
(Foro Alicia Urreta)

Leslie García
The Minimum Distance Between Gestures (2021)
for 4 musicians and video
(Foro Alicia Urreta)

Ensemble KNM Berlin & Gäste
Rebecca Lenton, Flutes | Theo Nabicht, Contrabass clarinet | Theodor Flindell, Violin | Cosima Gerhardt, Violoncello | Jonathan Heilbron, Doublebass
Guests: N.N., Trumpet | N.N., Bassoon or Saxophone

AnA Maria Rodriguez, Electronics
Wouter Jaspers, Sound
Thomas Bruns, Artistic Direction

A PARK

MUSIC FOR a park
FAHRBEREITSCHAFT, Vorplatz
Herzbergstraße 40–43, 10365 Berlin
9. + 10. Juli 2021, jeweils 19 – 22 Uhr


AnA Maria Rodriguez
in nature alone are forms (2021, WP)
concert installation for six musicians, nineteen gongs and electronics

Fred Pommerehn, Licht

In MUSIC FOR … erkundet das Ensemble KNM Berlin sowohl akustische als auch soziale Qualitäten von vier unterschiedlichen Aufführungsräumen.
Für die Aufführung MUSIC FOR a park thematisiert die Komponistin AnA Maria Rodriguez die sensiblen Beziehungen zwischen Mensch und Umwelt.

»in nature alone are forms« ist Teil einer Werkreihe, die sich mit den Resonanzräumen von verschiedenen Instrumenten in ihren Umgebungen befasst. Die Konzertinstallation entstand für den Park „Bosque de Chapultepec“ in Mexiko City, der kontinuierlich zum Hören elektroakustischer Musik in naturnaher Umgebung einlädt.
Für die Berliner Aufführungen wurde im Kontrast zu Mexiko City der Vorplatz auf der Fahrbereitschaft ausgewählt, der einen halbwegs grünen, akustischen Puffer zwischen Straßenbahn und Künstlerateliers bildet.
AnA Maria Rodriguez und die MusikerInnen des Ensemble KNM Berlin installieren auf diesem Zwischenort einen sensiblen und am Rande des Zerbrechens gehaltenen Feedbackraum, der sich aus dem Klang der Instrumente und den urbanen Geräuschen speist. Gemeinsam arbeiten sie an einer Poetik des unwägbaren Schönen, die Ritualhaftigkeit mit Kontrollverlust verbindet.

Ensemble KNM Berlin
Rebecca Lenton, Flutes | Theo Nabicht, Bass clarinet/Contrabass clarinet | Matthew Conley, Trumpets | Peng-Hui Wang, Bassoon | Cosima Gerhardt, Violoncello | Jonathan Heilbron, Doublebass

AnA Maria Rodriguez, Electronics
Wouter Jaspers, Sound

Während der Konzertinstallation mit den Musiker*innen kann das Publikum im Zeitfenster von drei Stunden den Bereich jederzeit betreten und sich frei bewegen.
Kein Covid-Test, aber FFP2-Masken erforderlich.

***Die Veranstaltung am 9.7.21 wird leider aufgrund des Dauerregens nicht stattfinden. Wir bitten um Verständnis und freuen uns auf die Vorstellung am Samstag, 10.7.21.***

Online-Tickets (oder Abendkasse)
Eintritt: erm. 6 / 8 €
Facebook Event

Ana Maria Rodriguez
In her works, Ana Maria Rodriguez links the spontaneity of improvisation with fully composed scores. She interacts with the musicians as laptop player and takes part in the performances of her own works. At the same time, she also works with the acoustic and architectural conditions of the performance space when creating her compositions, installations and scenic works. Thematically, her latest pieces could be said to revolve around the relation between poetry and technology. This relationship does not only comprise the compositional use of words, poetry and literary sources, but also in a more abstract way the musical utilisation of technological means in order to create a richness of perspectives based on poetry. Heterogeneous time layers, diverse spaces, plots running contrary to logic as in poetry: Ana Maria Rodriguez is committed to expressing herself in a precise and sensuous way.
www.anamariarodriguez.net

a room

MUSIC FOR a room
4.–13. Juni 2021
FAHRBEREITSCHAFT, KNM’s Garage 51 + kulturraum
Herzbergstraße 40–43, 10365 Berlin

MUSIC FOR … arbeitet als vierteiliges Musikprojekt des Ensemble KNM Berlin mit den unterschiedlichen akustischen und sozialen Qualitäten des Aufführungsraumes. MUSIC FOR a room reflektiert mit Auftragswerken in Kooperation mit singuhr — projekte für maximal zwei Besucher*innen die von uns allen durchlebte Isolation dieser Tage. Die mexikanischen Künstler*innen Leslie García und Hugo Esquinca kombinieren in ihren Werken die Erfahrung von Einsamkeit mit dem wiedergewonnenen Live-Erlebnis von Raum und musikalischer Intensität.

Konzertperformance:
Leslie García: The Minimum Distance Between Gestures (2021, UA)
(präsentiert mit einem*r live Musiker*in)

Klanginstallation:
Hugo Esquinca: CONDICIÓN_0621 (2021, UA)
[54 variaciones para sistema de calibración]

Ensemble KNM Berlin
Theo Nabicht, Bass- und Kontrabassklarinette | Theodor Flindell, Violine | Kirstin Maria Pientka, Viola | Cosima Gerhardt, Violoncello | Jonathan Heilbron, Kontrabass

Die Aufführungen sind immer für 1–2 Zuschauer*innen innerhalb einer Stunde zu sehen. Bitte buchen Sie vor Ankunft ein Zeitfenster-Ticket hier:

Zeitfenster-Tickets
Tickets 8 / 6 €

Leslie García: The Minimum Distance Between Gestures (2021)
is an exploration of the performative and improvisational possibilities, that can be developed using machine learning algorithms as one more actor in the sound construction process. A site-specific exercise between the musicians of the Ensemble KNM Berlin and sound artist Leslie Garcia, where it seeks to generate a gestural and intuitive conversation between the interpreters and the machine, that algorithmically analyzes their gestures and searches in their memory for strategies to respond by building generative pieces in this way.

Leslie García is an electronic sound artist and digital media developer from Tijuana. She explores the fusion process between art and technology, using techniques such as virtual tool production, electronic prototyping, audio production, generative visual codes, hardware development, and biological interfaces. Co-founder of the BioArt collective Interspecifics (Mexico City, 2013–present), of the electronic media collective DreamAddictive (Tijuana B.C. 2003–2010), and member of Astrovandalistas in Mexico City (2011–present). She was associate researcher at the Nano Laboratory Nucleus of the School of Fine Arts – UFRJ, in Rio de Janeiro (2012–2015) and worked as an artistic researcher in the media environments department from the Bauhaus University in Weimar Germany (2015–2016 ). She was the coordinator of the MusicMakers Hacklab #CDMX and, 2019, of the education department of the Center for Digital Culture in Mexico City. Her electronic music productions are released under the alias Microhm, LogarDecay and LatamTapes. http://lessnullvoid.cc/content

Hugo Esquinca: CONDICIÓN_0621 (2021, sound installation)
is based on inordinate saturation and gradual deformation of a calibration microphone, leading to the permanent damage of the device during room resonance measurements. The acoustic incident is analysed and spectrally re-arranged in 54 variations for custom loudspeaker diffusion, designed to enhance the detrimental event.
Each of the 54 variations are configured as individual situations for solitary attendance, each situation resulting in indeterminate activations of excessive resonance and deliberate uncontrolled amplification.

Hugo Esquinca (*1990, Mexico City) is an instigator in audio electronics and acoustic interventions. His work focuses on exploring different degrees of exposure to erratic processing techniques, indeterminate occurrences, spectral de-gradation, abrupt irritation, the potential of involuntary modifications, opaque functioning and excessive levels of amplification. His work has been presented in different contexts such as Stedelijk Museum (Amsterdam), National Centre for Contemporary Arts NCCA (Moscow), Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art (Warsaw), Ploshchad Mira museum center – Siberia (Krasnoyarsk), Fondazione Antonio Ratti (Como), HALA V Tehnički muzej Nikola Tesla (Zagreb), A4 – Space for Contemporary Culture (Bratislava), Goethe-Institut (Athens), Aalto University (Helsinki), Namba Bears (Osaka), Festspielhaus Hellerau (Dresden), Haus der Kulturen der Welt, Tresor and Berghain (Berlin).
dekj.org


MUSIC FOR … is a project by Ensemble KNM Berlin in cooperation with singuhr — projects and Casa del Lago UNAM | Cultura UNAM in Mexico and in collaboration with FAHRBEREITSCHAFT in Berlin. Funded by the Capital Cultural Fund Germany (HKF) in Berlin. The Ensemble KNM Berlin is funded by the Berlin Senate Department for Culture and Europe.
media partner: taz

MUSIC FOR a park Foto: Thomas Bruns MUSIC FOR a park MUSIC FOR a park MUSIC FOR a park teilelager FAHRBEREITSCHAFT © Karin Weissenbrunner Hugo Esquinca Cosima Gerhardt © Thomas Bruns Foto: Thomas Bruns Jonathan Heilbron Cosima Gerhardt Theo Nabicht HUGO ESQUINCA LESLIE GARCIA Theodor Flindell